Pàgina 5 de 13
Organització i Funcionament
En relació a l'Ajuntament
- L'Ajuntament de Sabadell gestiona i supervisa tots els processos i les actuacions del programa, en estreta col·laboració amb el Moviment d'Esplai del Vallès (MEV).
- Els acords de col·laboració abans esmentats tenen sempre en compte les respectives AMPA del centres adherits al programa.
- L'Ajuntament presideix i coordina les tasques de la comissió de seguiment general de les activitats extraescolars.
- L'Ajuntament forma part de la comissió permanent.
- L'Ajuntament participa en les diferents comissions que s'estableixen en l'àmbit dels centres educatius.
- L'Ajuntament informa periòdicament el Consell Escolar Municipal (CEM) del desenvolupament del programa.
- L'Ajuntament aporta els mitjans tècnics necessaris pell bon funcionament del programa.
- L'Ajuntament vetlla perquè les activitats extraescolars siguin accessibles a tot l'alumnat.
En relació al Moviment d'Esplai del Vallès
- El Moviment d'esplai del Vallès té al seu càrrec la coordinació general del programa Esplai a l'escola, així com la coordinació de tots els esplais i entitats de lleure vinculats al programa.
- Vetlla pel bon funcionament i organització de les activitats que es duen a terme a totes les escoles que participen al programa.
- Vetlla pel bon desenvolupament de les tasques de l'equip humà que desenvolupa el dia a dia del programa.
- Estableix un pla de formació permanent dels monitors/es implicats en el programa per tal de garantir la constant millora de les activitats que es duguin a terme.
- Dóna comptes dels resultats de la seva gestió a la Regidoria d'Educació de l'Ajuntament, amb la qual manté una estreta relació per tal de garantir una bona gestió del programa Esplai a l'escola.
- Forma part de la comissió de seguiment general de les activitats extraescolars i de la comissió permanent.
- Participa en les diferents comissions que es constitueixin en l'àmbit dels centres educatius o de zones.
- S'encarrega de la selecció acurada de tot l'equip humà de monitors/es i coordinadors/es que desenvolupen les activitats del programa.
En relació a les associacions de mares i pares d'alumnes
- L'AMPA ha de garantir la cobertura de responsabilitat civil mitjançant una pòlissa d'asegurança.
- Es fa càrrec de la planificació general de les activitats, en el si de la comissió d'extraescolars de centre, amb el suport del MEV i la resta de membres que formen part d'aquesta comissió: la direcció del centre, l'Ajuntament i el coordinador/a de les extraescolars del centre.
- S'implica activament i en la mesura del que li sigui possible en la gestió dels processos de difusió i inscripció.
- Col·labora en el control de les incidències i informació a les famílies del centre.
- Assisteix a les reunions que convoquin els diferents òrgans on estiguin representats.
- Estableix les vies de comunicació amb els diferents col·lectius o òrgans de gestió del programa.
- Formalitza els acords entre l'AMPA i el MEV i atén les obligacions econòmiques i contractuals que se'n derivin.
- Convé amb l'Ajuntament les clàusules per les quals es regeixen les activitats extraescolars que hagi pactat la comissió d'extraescolars del centre.
- En el cas que un centre no tingui operativa cap associació de mares i pares, els òrgans de gestió del programa acordaran amb el centre educatiu (consell escolar i equip directiu) la formalització d'acords.
- L'AMPA ha de designar un/a representant de la seva mateixa junta que es responsabilitzi de les activitats extraescolars
En relació a les entitats de lleure o equip de monitors responsa bles de les activitats
- Els monitors i monitores implicats en el programa han de tenir la capacitat tècnica i la formació necessària pell desenvolupament de les tasques que els són pròpies.
- Cal que tinguin el títol de monitor de temps lliure.
- Han de planificar, dissenyar i desenvolupar el programa d'activitats de l'escola corresponent, d'acord amb els pactes establerts.
- Han de programar amb antelació el desenvolupament de les activitats corresponents, tot garantint-ne la qualitat i l'adequada optimització dels recursos adients.
- Han de controlar i fer el seguiment de l'alumnat que participa en les activitats. Al seu torn, els monitors/es han de donar informació puntual de les incidències als pares i mares dels infants i al coord inador/a de centre.
En relació al centre educatiu
- El programa Esplai a l'Escola s'implanta als centres on l'equip directiu i el claustre mostrin interès i disponibilitat per fer possible la necessària coordinació entre l'espai docent i el de lleure.
- El Consell Escolar del centre educatiu ha d'aprovar la voluntat de formar part del programa Esplai a l'Escola.
- La direcció, o persona de l'equip directiu en qui delegui, ha de participar activament en els òrgans de gestió i de control del programa.