Esplai a l'escola

  • Augmenta la mida de la font
  • Mida de la font per defecte
  • Disminueix la mida de la font
Home Projecte

El programa Esplai a l'escola

Correu electrònic Imprimeix PDF
Índex d'article
El programa Esplai a l'escola
Objectius generals
Punts Clau del Programa
Principis que inspiren el programa
Organització i Funcionament
Organs de control
Gestió
Pla de Formació
Jornades de Formació
Formació en Línia
Formació Presencial
Formació reglada
Mòdul de Direcció d'Extraescolars
Totes les pàgines

Justificació del programa

Les activitats extraescolars que ofereixen les associacions de mares i pares del centres educatius tenen, històricament, moltes diverses formes pel que fa a la tipologia, continguts, gestió, motivacions, participants, ràtio d'alumnes/monitor, costos, etc. En entrar en un procés d'anàlisi i detecció de necessitats, es constatà que calia crear un marc de referència comú per a totes les escoles i associacions de mares i pares, que plantegés una metodologia de treball que fes possible:

  • La millora constant de les activitats extraescolars.
  • L'optimització de la gestió i la difusió de les activitats.
  • La dignificació de les activitats extraescolars amb criteris de qualitat.
  • La consolidació del lleure infantil com a peça important en l'educació dels infants.
  • La plena equitat, universalitzant el dret dels infants al lleure.

Amb el programa Esplai a l'Escola, l'Ajuntament de Sabadell vol obrir una via de constant reflexió en relació amb el paper de les activitats extraescolars en el marc educatiu actual. Entenem que el temps d'esplai ha d'adquirir més protagonisme a l'hora de donar respostes educatives qualificades i organitzades que responguin als interessos i les necessitats de lleure de cadascun dels barris de Sabadell.

Es fa, tanmateix, necessari el suport a un programa com aquest per donar un nou impuls a les associacions de pares i mares i al teixit associatiu de la ciutat vinculat en el món de lleure.



 

Com cada any, durant el mes de desembre, en el context del programa Esplai a l'escola, es van dur a terme les jornades de formació per a tots els monitors/es i coordinadors/es que treballen a les 14 escoles que participen al programa.

L'objectiu d'aquestes jornades és oferir als educadors/es una formació continuada així com ampliar els recursos dels quals disposen.

Enguany, els monitors/es i coordinadors/es, van poder participar a les següents sessions de formació:

Treball de contes amb infants. Aquesta formació va tenir en compte les necessitats específiques de:

  • Narració de contes.
  • El treball amb infants dels contes durant el curs.
  • Creació de tallers amb infants.

La formació va estar impartida per l’animador infantil i educador, Carles Cuberes. (www.carlescuberes.com).

Cuinem Contes. Aquesta formació va tenir en compte les necessitats específiques de:

  • La vinculació de la cuina a eixos d’animació.
  • Elaboració de receptes senzilles.
  • Promoció d’una alimentació saludable.
  • Seguretat i higiene

La formació va estar impartida per l’animador, educador, tècnic en manipulació  d’aliments i formador, Sergi Gil.

Esport i Esplai. Aquesta formació va tenir en compte les necessitats específiques de:

  • La vinculació del món de l’esport a l’educació en el lleure, tenint en compte l’educació en valors.
  • La diferència entre la competició i la competitivitat.
  • El paper de l’educador/a en les competicions.
  • Dinàmiques i jocs  per potenciar  la cooperació entre infants

La formació va estar impartida per l’educador i formador de jocs, Eduard Valls.

Informàtica amb infants. Aquesta formació va tenir en compte les necessitats específiques de:

  • L’infant i les noves tecnologies.
  • Com treballar les sessions d’informàtica amb els infants.
  • Com vincular la informàtica a un eix d’animació.
  • La recercar de recursos educatius informàtics per a infants.

La formació va estar impartida per la pedagoga i coordinadora general d’Esplai a l’escola, Anna Pons.

L’atenció als infants en entorns amb diversitat cultural. Aquesta formació va tenir en compte les necessitats específiques de:

  • Potenciació de l’àmbit de les relacions.
  • L’avaluació dels prejudicis de l’educador.
  • Interculturalitat.

La formació va estar impartida per l'antropòleg,  educador i formador Martí Galofré.